27 stycznia 2010

Gracza przygotowanie do sesji

13:01 Posted by Grzegorz A. Nowak , 2 comments
Nietrudno zauważyć, że przez większość czasu mojego RPGrania przypada mi rola Mistrza Gry, a znacznie rzadziej gracza. Zresztą chyba bardziej naturalnie czuję się w roli prowadzącego, ale miła odmiana od czasu do czasu bardzo się przydaje. Dlatego z radością powitałem propozycję grania w Legendę Pięciu Kręgów. I choć jeszcze trochę czasu upłynie nim zasiądziemy do gry ale ja już "nakręcam się" i we własnym zakresie przygotowuję się do gry. Bo przecież nie tylko MG ma poświęcać czas na przygotowanie - gracze też mogliby dać coś od siebie.

Więc co pomaga mi w nakręcaniu się na grę?

  • 1. Lektura podręcznika i dodatków. To raczej oczywiste, jednak zdarzają się osoby, które zapominają o tak trywialnej rzeczy. Warto przypomnieć sobie co dawały wady i zalety naszej postaci, jakie są podstawy mechaniki, czy najważniejsze informacje związane z klanem, z którego wywodzi się nasza postać. To szczególnie istotne, gdy podręcznik kurzył się przez wiele miesięcy na półce i niektóre zasady mogły wyparować z głowy. Oszczędzimy czasu MG, gdy w czasie walki nie okaże się, że nie pamiętamy ile kostek zatrzymywało się na obrażenia!
  • 2. Przygotowanie postaci. Kolejny truizm. Jednak czasem warto zrobić coś więcej niż tylko stworzyć postać i przyjść na sesję. Ja postanowiłem spisać "trzy słowa o bohaterze", taką krótką historię, w której wyjaśniam skąd się wzięły wady i zalety mojego bohatera. Może MG coś z tej historii wyciągnie, a może nie. Do tego stworzoną postać zapisałem w PDFie i wraz z historią wysyłam do Mistrza. Dzięki temu już przed sesją będzie mógł zaplanować jak umieścić moją postać w grze i czego można się po niej spodziewać.
  • 3. Pomaganie wyobraźni czytaniem. Ostatnio wpadła mi w ręce Księga Pięciu Kręgów Miyamoto Musashiego i Księga Przekazów Rodzinnych o sztuce wojny Yagyu Munenoriego - oba teksty przybliżające filozofię sztuk walki i drogę miecza. Na sesję L5K jak znalazł!
  • 4. Pomaganie wyobraźni czytaniem raz jeszcze. Tym razem chodzi mi o mangę. Zacząłem czytać Vagabonda, serię będącą adaptacją historii Miyamoto Musashiego. Świetny klimat, zajmująca fabuła, a sama kreska w sumie nie tak bardzo mangowa, co pozwala mi łatwiej strawić kolejne tomy.
  • 5. Pomaganie wyobraźni oglądaniem. Przypomniałem sobie też filmowe i serialowe pozycje w klimacie L5K, na początek coś co miałem pod ręką, czyli Ostatniego samuraja i Shoguna. Obraz też jest świetną pożywką dla wyobraźni i świetnie sprawuję się w tworzeniu "klimatu" na nadchodzącą grę.
W sumie powyższy, krótki wpis nadawałby się do minionej edycji karnawału blogowego, choć o samym przygotowaniu do sesji od strony gracza sporo zostało napisane. Moje przygotowania wskazują na jedno - sam nakręcam się na grę i zrzucam część odpowiedzialność za "klimat" na sesji z barków MG. Kiedy zasiądziemy do gry będę miał pełną głowę obrazów i pomysłów, które tylko czekają na ujście w ramach przygotowanego scenariusza!

Słowem nie dobrze byłoby zmarnować tyle zgromadzonego potencjału ;)

2 komentarze:

  1. Miejmy tylko nadzieje, że MG pozwoli na zrealizowanie tego potencjału. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie narzekaj nie narzekaj. Powiem szczerze że ostatnio zagłębiałem się w podstawkę do worka i przyznam, że po przeczytaniu kilku rozdziałów (samo wertowanie stronic tej świętej księgi odbywa się przeważnie w „świątyni najwyższej kontemplacji” – tylko wtedy jest „chwilka” na poczytanie czegokolwiek, a że skończyła mi się bateria w palmtopie a żona skutecznie posprzątała mi ładowarkę więc czytam) naszła mnie wielka chęć do poprowadzenia kilku sesji. Na razie ćwiczę na swoim synu, usypiając go opowiadam mu przygody Leonarda Fridricha von Stchilgkladena ;>. Chyba nie idzie mi zbyt dobrze bo szybko usypia … . Ale założyłem sobie że poprowadzę po raz pierwszy od kilku lat dla minimum 4 osób. Co to oznacza? BRACIA PRZEKONAJCIE SWE KOBIETY! Potrzeba nam kapłanki Shalli i magini :D. Aha , właśnie kupiłem Warhamerra: AOR … mam 30 dni „za darmo”. Obaczymy co potem. Pozdrawiam . WIELKI brat

    OdpowiedzUsuń