05 stycznia 2012

Złote lata RPG - że co proszę?

08:00 Posted by Grzegorz Nowak , , , , , 8 comments

Przy codziennym przeglądaniu RSS-ów natknąłem się na notkę Shoheia o złotym wieku RPG w Polsce. Według niego taki czas to lata 90. - raczkujące początki naszego hobby - i ten piękny okres minął bezpowrotnie. No cóż... Ja mam wrażenie, że w takim razie żyjemy w dwóch różnych światach, ponieważ obecnie bogactwa RPG-owego jest ci u nas dostatek jak nigdy.



Na naszym rynku są cztery wydawnictwa wydające RPG - Gramel, Kuźnia Gier, Portal i Galmadrin. I nie, żadne z nich nie stanowi błędu statystycznego. Kuźnia Gier wydaje dodatki do Wolsunga, szykuje kolejne (chyba Slawia jest następna w kolejce), wspiera systemy indie (TSoY), licencjonuje bitewniaka wolsungowego i szykuje się do wydania swojego systemu na zachodzie. Mało?

Z Galmadrinem jest trochę ciszej ale chłopaki nadal pracują - wciąż przecież ukazuje się ich pisemko, które samo się nie napisze i nie złoży. Gramel z kolei napiera non-stop z kolejnymi settngami, a nawet wydaje swoje rzeczy z powodzeniem na zachodzie. Od Portalu dostaliśmy trochę mniej, ale dzięki nim mamy Honor i Krew - świetny system o samurajach. No i jeszcze co miesiąc Gwiezdny Pirat. Mało?

Poza tym jest Internet i mnóstwo materiałów tam się znajdujących, jest Rebel z masą podręczników z dalekich krain - słowem nigdy większego wyboru nie było. Jeszcze mamy dwa w miarę regularnie ukazujące się pisma o RPG (w PDF) i całą masę blogów. Jasne, można narzekać na brak wartościowych materiałów, ale i takie da się znaleźć jeśli tylko dobrze poszukać.

Dla porównania w latach 90. mieliśmy tak naprawdę jedynie Maga i może jeszcze Copernicusa. Przywoływanie TM-Semic, to tak jakby mówić, że ISA jest dziś poważnym graczem na rynku RPG. Cały ciężar utrzymywał Mag, bo trafił na niszę i to jest jego zasługa. Jednak MiM był praktycznie jedynym źródłem informacji, a samo wydawnictwo praktycznie jedynym źródłem gier. Przyszedł Internet, przyszły alternatywy rynek się zmienił i przetrwali tylko najbardziej wytrwali.

Sam wspominam te czasy z sentymentem, ale nie uważam, że wtedy było lepiej a teraz jest słabo. Na pewno nie jest rewelacyjnie ale jest dobrze i są perspektywy na to, że będzie lepiej. CD Projekt być może wejdzie do gry, nasi uderzają na zachód, każdy może wydać RPG-a (choćby w druku cyfrowym). A obrażanie się na publikacje cyfrowe, które zyskują coraz większą popularność to jak wkurzać się na to, że nikt listów nie wysyła tylko chce na Facebooku czatować.

Nie mam nic przeciwko sentymentom - sam mam pokaźną kolekcję podręczników z tamtych czasów. Jednak wydawanie RPG-ów w Polsce to zadanie wręcz samobójcze i wciąż mamy jeszcze śmiałków, którzy ten trud podejmują. Jasne, że różnie im to wychodzi, ale to oni tworzą nasz rynek RPG. Naprawdę warto to docenić.

8 komentarzy:

  1. Shohei nie popatrzył na to nawet matematycznie. 2,3 wydawnictwa - lata 90 (ISA, MAG, CC) 2,3 linie wydawnicze vs 2010 (GRAmel, Kużnia Gier, Portal + sporo wydawnictw z jedną grą Cyrografia, Galmadrin + sporo PDFów)

    OdpowiedzUsuń
  2. Patrze wlasnie na to czysto matematycznie. w 2011 wyszlo 10 tytulow, w 2011 chyba 14 (pomijajac Przydatniki i tym podobne;) ) na ile wydawnictw, chyba 4 duze i jedno male, co daje nam po dwa dodatki od wydawnictwa, uogolniajac. Kazde wydawnictwo opiera sie na gora jednej lini wydawniczej, czy tak? Wiec slabo.

    Tyle dodatkow wychodzilo w latach '90, gdzie sam MAG prowadzil osiem linii wydawniczych, i nie jakies tam gierki indie, tylko tytuly z pierwszej ligii. Ktos mi pokaze teraz podobne wydawnictwo? Do tego ISA i CC, to juz mi daje 11 funkcjonujacych linii, a nie 2-3. Mamy teraz podobny wybor? Co z tego, ze jest internet i cale dobrodziejstwo anglojezycznego dorobku. Wystrczy na chwile o tym zapomniec i wygladamy blado, co najmniej. Nie obrazam sie na PDFy, tylko napisalem, ze wole druk tradycyjny. Poza tym nie chcialem nikomu podcinac skrzydel, tylko wzielo mnie na sentymentalna notke, a tu zaraz taki balagan ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiem, że to sentymentalna notka, ale i tak ciekawy temat do dyskusji ;)

    Mnie się wydaje, ze po prostu ciężar, który ponosiło tylko jedno wydawnictwo dawniej, teraz podzielił się na te kilka mniejszych.

    Poza tym wydawanie właśnie tylu linii odbiło się później MAGowi czkawką i dochodziło do różnych dziwacznych absurdów w rodzaju dodatków do GS-ów za 75 zł, albo pół podręcznika do Deadlands za 95 zł. Rynek jest po prostu za mało chłonny na aż tyle linii wydawniczych.

    OdpowiedzUsuń
  4. "CD Project być może wejdzie do gry"
    CD ProjeKt:p

    OdpowiedzUsuń
  5. Racja - CD Projekt. Dzięki za czujność!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dodatki do wfrp od Cop. Corp. tez kosztuja teraz ponad 100 zl - historia sie kolem toczy? ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wprost przeciwnie. Największym przegięciem był chyba dodatek do GS-ów Kapłani Niebiańskiego Słońca - za 148 stron cz-b w miękkiej oprawie kosztował 75 zł (w momencie premiery).

    Nawet dziś na stronie CopCorp można kupić Rycerzy Graala za 70 zł - twarda oprawa full kolor i 152 formatu A4. A podobno dawniej koszty druku i podatek były mniejsze...

    OdpowiedzUsuń