11 marca 2013

Pierwszy krok do programowania jest prosty

09:00 Posted by Grzegorz Nowak 2 comments

Jakiś czas temu w sieci pojawił się ciekawy filmik zachęcający Amerykanów do nauki programowania. Generalnie to jeden z tych fajnie zrobionych materiałów, które sprawiają, że chciałoby się od razu siadać do tworzenia własnego oprogramowania. Bill Gates, Mark Zuckerberg i kilka innych znanych osobistości ze świata IT namawiają nas do spróbowania sił w tworzeniu programów (możecie się o tym przekonać powyżej). Bo to takie fajne i łatwe. I właściwie wiele się nie pomylili.

Programowanie uchodzi za czarną magię, a osoby potrafiące stworzyć coś z niczego są niczym współcześni czarodzieje. Tymczasem wiedza jak stworzyć działający program nie jest dla nikogo zastrzeżona, większość z nas jednak zostaje skutecznie odstraszona przez obraz tęgich umysłów siedzacych nad skomplikowanymi i niezrozumiałymi ciągami znaków, które składają się na kod.

Z wykształcenia jestem stuprocentowym humanistą ale zawsze podobała mi się idea stworzenia oprogramowania, które działałoby dokładnie tak jak chcę. Czasami korzystając z komputera lub telefonu myślę sobie, że brakuje mi jakiejś aplikacji albo funkcji. Na co dzień jesteśmy zdani na łaskę profesjonalnych programistów, ale co by było gdyby każdy z nas mógłby stworzyć własną "apkę"? Żeby zobaczyć jakie to fajne, możecie stworzyć swoje pierwsze własne programy bez wnikliwej znajomości języków programowania.

App Inventor


To coś dla posiadaczy urządzeń z Androidem. Na stronie projektu możecie zbudować własny program posługując się prostym interfejsem, który przypomina zabawę w układanie puzzli. Żeby zbudować coś bardziej skomplikowanego trzeba przejść parę tutoriali i bez nauki się nie obejdzie, ale jak zobaczycie pierwszą własną aplikację działającą na telefonie, będziecie skakać z radości a głowa będzie pęcznieć od pomysłów na kolejne.

Jest jeszcze Scratch, który działa na podobnej zasadzie. W Stanach używają go do oswajania dzieciaków z ideą tworzenia programów. Można w nim np. stworzyć prostą grę. Sprawdźcie sami na oficjalnej stronie.

Codecademy

Być może słyszeliście o tym start-upie już wcześniej. Dzięki Codecademy możemy nauczyć się prawdziwego programowania a ściślej ujmując tworzenia interaktywnych stron internetowych i aplikacji webowych. Możecie tam w fajny interaktywny sposób nauczyć podstaw tworzenia stron, JavaScriptu, Pythona, HTML5 czy wykorzystywania API. W jaki sposób? Wejdziecie na pierwszą stronę i przekonajcie się sami.

Oczywiście żeby zacząć bawić się powyższymi narzędziami przyda Wam się znajomość języka angielskiego. Zakładam jednak, że jesteście przedstawicielami tego pokolenia, której lepiej dogaduje się z obcokrajowcami niż politycy.

A i jeszcze jedno - jak stworzycie coś fajnego dajcie znać!

2 komentarze:

  1. W Pythonie można jak najbardziej robić również aplikacje standalone. Zresztą ten pythonowy kurs na Codecademy nie porusza bodaj wcale zagadnień wykorzystania go w zastosowaniach webowych. I wreszcie: więcej chyba jednak można się nauczyć z kursu na Udacity.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego ostatniego nie znałem - przyjrzę się. Dzięki!

      Usuń